Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77a76r34m18i44l91a 31V59a41v33r80o74c60h13o60v84á 8958345436400

?8-o?8-o?8-o?;-D;-D;-D!!

0/0
16.5.2015 10:49
Foto

L59u35b48o81š 94M36o81t55l 9655600777233

Myslím si, že bych se podobně nepřesnému slovníku (jako "kužel" pro jeho plášť) vyhnul, kdybych designoval podobně důležitý problém. 

Ale koneckonců ta nepřesnost není nijak závažná a z kontextu a obrázku je naprosto jasné, že se onou plochou míní plášť. Nasazovat 3D kužel na hlavu je absolutní nesmysl.

Existuje ovšem důležitější rozdíl mezi těmi, kteří počítali jen plášť, a těmi, kteří počítali celý povrch kužele včetně podstavy. 

Ti druzí pravděpodobně jen slepě používají rovnice, kterým nerozumějí. Určitě většina z nich ví, že kužel se slepenou podstavou nedrží na hlavě, ale neví, co znamenají jednotlivé členy vzorce pro povrch, a tudíž neumějí svoje znalosti aplikovat stejně dobře v reálných situacích jako ti, kteří správně počítali plochu pouze pláště.

+4/0
16.5.2015 10:00
Foto

M24i84r96o80s77l79a48v 43M81a30c63e11k 5491845510342

Máte pravdu, je to parazitická organizace Rv

0/−1
15.5.2015 21:59
Foto

L84a39d73i84s45l58a51v 95S31t68r56n65a77d 7174741444518

Dámy a pánové, dovolte mi předpokládat, že 2+2=5, a já vám dokážu že z komína létají čarodejnice. (Paul Dirac). ;-D

+1/0
15.5.2015 19:53

P13e93t22r 68P78á63l41k32a 6923546170102

je vidět, že jste matematik. R^

Nicméně, když vidím váš striktně matematický přístup k věci, tak společně s Felixem Holcmanem doporučuji, abyste raději nikdy nevařil podle receptu, kde stojí "krájejte tři dny starý housky", protože by se vaše rodina neměla kde koupat...

+1/0
15.5.2015 16:01

V63l51a31d51i45m96í23r 64H56r54u66b29ý 4287733124459

Naopak!! Netuším, jak může být matematikem!  Matematika je především logika - a ta říká, že žádná čepice nemá spodek a že tedy na spodek žádný papír potřebovat nebudu.

  Autor není matematik, ale (možná) chodící enciklopedie vzorečků.

0/0
15.5.2015 17:18
Foto

L95a40d86i18s93l32a84v 53S29t40r40n31a72d 7314931364108

Žena pošle svého manžela, programátora, na nákup se slovy:

"Kup jeden chleba, a kdyby ještě měli rohlíky, tak jich vem deset."

Programátor odešel do obchodu, a protože ještě měli rohlíky, koupil deset chlebů. R^

+2/0
15.5.2015 19:54

V59ě34r54a 91S18ý32k49o55r25o77v10á 4587256384

Autor matematik je a to, že vy nechápete jeho vysvětlení, není jeho chyba. Zkuste si přečíst zadání ještě aspoň pětkrát a třeba se rozsvítí.

+1/0
16.5.2015 15:02

V90l55a46d10i18m11í87r 68H32r29u58b30ý 4517693234149

Stačilo mně jednou. Dokonce ani nepotřebuji znát vzorce jehlanu, abych spočítal.

  Zadání znělo: kolik se spotřebuje materiálu  n a   č e p i c i !    A i průměrný blb ví, že čepice se nasazuje na hlavu, že podle toho musí vypadat.  Chodící enciklopedie (ať profesor, nebo žák) to arci ne vždy postřehne.

0/0
16.5.2015 17:25

A32l10e74š 20M95o33r56b29i28c40e38r 2929652405391

A kdyby byl příklad, že váza má tvar hranolu, taky byste se hádal, že může být plná? Jenže co by to byla za váza, kdyby se nelišila od špalku dřeva? Pak by přece kterékoliv slovo mohlo znamenat cokoliv.................

V zadání je, že čepice "má tvar" rotačního kužele, ne že je shodná nebo něco podobného.

Zadání je jasné, B/ je správně a je smutné, když nás tady mystifikuje teoriemi o nekonečně tenkém papíru a podobnými ptákovinami zrovna vysokoškolský profesor.

+2/0
15.5.2015 16:01

I16v28o 32S38p43á14l97e74n77ý 5780183630418

Selský rozum je fajn, pojďme to rozvést.

Teoreticky je spotřeba papíru na zobrazenou kónickou čepici 128 PI cm2, t.j. cca 402,12 cm2.

Ale v reálu budete potřebovat obdélníkový papír o rozměrech minimálně 32 x 16 cm a nepoužijete méně než 443,4 cm2 papíru na jednu čepici. Zbytek papíru totiž tvoří nepravidelné, dále

prakticky nepoužitelné obrazce. Je tedy také spotřebovaný.

V běžné ISO řadě "A" to bude minimálně formát A3 o rozměrech 29,7 x 42 cm. Pak budete potřebovat 1247,4 cm2 papíru na jednu čepici. Z formátu A2 ale uděláte i 3 takové čepice, pak to bude

831,6 cm2 na jednu. A u A0 se potřebných půlkruhů vejde už alespoň 16, tedy cca 625 cm2 na jeden.

Autor otázky asi papírovou čepici ještě nedělal. Trochu to připomíná Feynmana v Brazílii. Od první třídy matematika. Všichni politici chtějí povinnou maturitní matematiku. Každý je tu

matematik. Ale 99 procent národa matematiku neumí prakticky použít. Bohužel včetně učitelů matematiky.

0/−1
15.5.2015 20:41

I86v84o 32S74p44á29l53e53n38ý 5950973620628

Jinak by přece nepoužívali vadné formulace:

1. Tvar - to je vnější charakteristika objektu podle modelového objektu

- uvedený modelový objekt neodpovídá zadávanému objektu, to je plášť rotačního kužele (objekt bez objemu), uveden rotační kužel (objekt s objemem)

- uvedený osový řez modelovým tělesem zjevně neodpovídá zadávanému objektu , to jsou 2 úsečky délky 16 cm, se společným krajním bodem, svírající úhel 60 stupňů (objekt bez plochy);uveden rovnostranný trojúhelník s hranou 16 cm (objekt s plochou)

2. Použití papíru- použitím suroviny při výrobě je vždy myšlena spotřeba. To je materiálový náklad výroby, materiálem surovina papír.

- nijak nespecifikuje formu suroviny, ani její matematický model

- předpokládá výsledek neodpovídající běžně dostupné surovině (normované obdélníkové tabule nebo role)

- zamýšlenou surovinou jsou pak exotické půlkruhy nebo kruhy z papíru o poloměru 16 cm

- nejsou ani použity jinak běžné aproximační matematická formule - papírový odpad zanedbáme, tloušťku listu papíru zanedbáme,...

0/−1
15.5.2015 20:43

A80l68e78š 94M68o45r93b85i53c32e76r 2919442955681

Popravdě netuším, co jste chtěl říct.

+1/0
15.5.2015 21:29

I67v87o 35S72p58á21l10e74n85ý 5980953660768

Právě Vy uvádíte, že "tvar" je jen přibližný popisný termín. To v matematice a fyzice není pravda, jedná se o jednu ze 3 základních vlastností tělesa.

Pokud to matematik zadávající úlohu s celostátním významem neví, a dokonce to neví ani celé komise matematiků opakovaně hodnotící úlohy, pak máme skutečný problém. Státní zkouška se dostala do rukou ignorantů nebo obratných manipulátorů, kteří pomocí takových vadných úloh ponižují zkoušené studenty pro zvýšení vlastní důležitosti.

Jakou váhu má pak zkouška, ve které průměrný student získá známku 1 a vynikající, co zná i přesné termíny známku 2?

0/0
16.5.2015 13:05

A75l34e59š 53M42o73r67b13i87c33e55r 2419702965901

A to jste proboha vydedukoval z čeho?

Studenti měli spočítat plochu papíru, ze kterého je vyrobená ČEPICE. A čepice, stejně jako třeba váza nebo miska, prostě NEMŮŽE být vyplněná materiálem, protože pak už by to nebyla čepice (váza, miska). Navíc ten originální obrázek v zadání, kdy je lícová strana papíru zobrazená jako tmavší a potištěná, zatímco rubová jako čistě bílá, je myslím naprosto jasný.

Větší neštěstí je, když je takto prostě a bezrozporně zadaná velice jednoduchá slovní úloha pro některé maturanty neřešitelná (i kdybych nevěděl vzorec a musel hledat maximálně minuta práce), a totální zkáza, když i vzdělaní lidé hledají v prostých věcech šílené rádoby teorie. Co když pak narazí na věci opravdu složité???

Pak nemají žádnou šanci se v nich vyznat.

0/0
16.5.2015 15:03

I26v63o 86S19p55á94l41e38n31ý 5210633660248

Obrázek je také zavádějící. Pokud je jen jedna strana potištěna, bude s podstavou i bez podstavy bez použití stínů vypadat stejně. Stíny nejsou použity. Rozměry také odrazují od nasazení na hlavu. Nebudete vypadat jako kouzelník, ale jako vidiový vrták. Pokud přidáte podstavu, může to být hezká ozdobná čepice k nalepení na větší dárek. Nepravděpodobné, ale možné.

   Hlavní je ovšem ten termín "tvar kužele". To v geometrii vždy znamená "s podstavou". Protože se jedná o úlohu z geometrie, nezbyl prostor pro dohady. Autorovi to nedošlo. Pokud by napsal například kuželovitá čepice, nebyl by žádný problém. Asi původně chtěl napsat kónická, ale to by zas mohlo být napadnuto jako řídce užívané cizí slovo. Tak to vyřešil takto nešťastně.

0/0
16.5.2015 20:29

A90l12e69š 19M91o60r21b85i29c87e67r 2879642965701

Myslím, že než šílenosti o nekonečně tenkém papíru či ty vaše řeči o materiálových nákladech výroby, by tedy pomohlo, kdybyste tedy přesně uvedl bezrozporné zadání úlohy - tj. výpočet plochy papíru, ze kterého je vyrobená čepice.

0/0
17.5.2015 18:37

I95v18o 18S71p11á53l78e53n70ý 5730543230198

Místo "tvar rotačního kužele" použít "tvar pláště rotačního kužele". Přidat větu "Tloušťku papíru při výpočtu zanedbejte".  Má to sice být otázka z matematické praxe, což zjevně není. Ale pokud má zůstat stejná odpověď, více není třeba.

0/0
18.5.2015 2:50

V20ě67r50a 71S63ý74k51o76r47o35v53á 4137186364

To je neuvěřitelné. V zadání je " čepice má tvar rotačního kužele". Definice tohoto zní:

Kužel je oblé těleso, které získáme jako průnik kuželového prostoru a rovinné vrstvy.

Část kuželové plochy, která tvoří povrch kužele je označována jako plášť kužele. (cit. Wikipedia)

Čili v zadání se mělo mluvit o PLÁŠTI KUŽELE. Chápete? Prostě pan Martíšek poukázal na to, že je to zadání špatně a snažil se vám to demonstrovat na příkladu. A vy, místo abyste se zastyděl, vykládáte něco o mystifikaci a ptákovinách. Pokud vám připadá nepřesné vyjádření v testu v pořádku, pak je to vaše hloupost. Může vám být útěchou, že nejen vaše.

0/0
16.5.2015 19:57

V29l92a89d11i47m33í40r 83H52r66u91b91ý 4687773914599

Čistě americký problém: Žádám náhradu zdravotní újmy. Protože na kelímku s čerstvě uvařenou kávou nebyl nápis "Může být horké", opařil jsem se. Přece nikdo nemůže chtít, abych při pití kávy myslel!!!

   Protože v zadání nebylo uvedeno, že čepice nemívá ve spodní části látku (papír), nemohl jsem příklad spočítat správně - přece nechcete, abych se při bezmyšlenkovitém použití vzorečku zamyslel!!

+4/0
15.5.2015 14:49

J51a50r87d56a 20C76h20o30v61a20n93e61c 6691885243809

Slovo čepice má nezpochybnitelný význam. U čepičky tomu už tak není, ale čepice je jasná.

Čepice označuje

a) pokrývku hlavy

b) pěnu na pivu.

Čepička má významů několikanásobně více.

Ze zadání úlohy je nezpochybnitelné, že jde o pokrývku hlavy. A taková čepice nemá ani dno, ani vnitřní náplň.

+1/0
15.5.2015 14:40

R10o15s55t23i85s31l87a31v 27C51a88h58a 8225221340622

Zajimavy nazor a ma neco do sebe. Ale z hlediska bezneho maturanta je to uz velmi komplikovana uvaha.

Ja bych jen zovunapsal zduvodneni, proc si myslim, ze odpoved je B.

1) cepice ma TVAR kuzele, NEznamena to nutne, ze JE to kuzel.

2) a ted pozor! - v zadani se nemluvi o rezu cepici, nybrz prave o rezu tim kuzelem. A rez kuzele je skutecne ten plny! trojuhelnik.

Takze pokud pripustime, ze cepice- kornout, ma tvar kuzele, pak je zbytek zadani naprosto v poradku.

+6/0
15.5.2015 13:35

I29v37o 58S42p81á55l25e34n41ý 5290213320518

Kornout má kónický, kuželovitý tvar. Ale opravdu to není kužel. Tvar, rozměry a poloha v prostoru jsou základní vlastnosti geometrického tělesa. Nic přibližného. To samé platí ve fyzice. V geometrii ani nelze použít slovo podobný, tam to znamená pouze stejný objekt s celkově upravenou velikostí nebo pootočený.

0/0
15.5.2015 21:07

E40v77a 95M53a16t70i79á56š74k17o61v91á 6753445859

V zadání nebylo, že čepice se má nasadit na hlavu. Znáte nějaký jiný účel čepice?

+4/0
15.5.2015 13:32

O23l90g92a 13P77a21v15l54í63k82o61v87á 6824138827172

Také souhlasím s F ;-)

0/−1
15.5.2015 13:20

B34o43h24u55m70i42l 82M14i59c41h86a84l 3505444515881

Nemáte problém porozumět psanému textu? Příklad požaduje papír potřebný na čepici, je tam dokonce i namalovaná - k autorově podivu bez dna. Opravdu je maturantům potřeba doplnit výklad o tom, že čepice nemá dno, protože by nešla nasadit na hlavu a nebyla by to tedy čepice?

Jen doufám, že autor nebude obkládat kachličkami bazén ve tvaru kvádru, protože by obložil i strop. Nebo dokonce by bazén kachličkami zcela vyplnil.

+8/−1
15.5.2015 13:18

H52a46n23a 35P73r57o48k88o51p94o91v70á 8979460463411

Naprosto souhlasím. Navíc autor nesmyslně fabuluje s pojmem "osový řez čepice" - v zadání je pouze "osový řez kužele" (... jemuž se čepice svým tvarem podobá, jak je řečeno jen trochu jinými slovy v první větě).

+2/0
15.5.2015 13:37

A28l46e29š 18M70o84r53b36i16c51e67r 2369322625181

Přesně. Autor si vyfantazíruje "osový řez čepice" a na základě této své fantazie dále nesmyslně fabuluje.

+1/0
15.5.2015 16:09

M49a57r87c39e43l 24B40a21b41i72č 6254196341111

Na otázku směrem k okřikujícím si Vám dovolím odpovědět: myslím, že každý, kdo se uchází o maturitní vysvědčení,  by měl disponovat stejně tak nějakou minimální dávkou selského rozumu, jako  jistým penzem znalostí z matematiky.A to by mělo milé maturanty  při nejasnosti v zadání úlohy buď zvednout ze židle a na ni upozornit hned při testu, nebo ponouknout k označení ( s nějakým komentářem) obo možných  řešení.

+2/0
15.5.2015 13:18

I64r67e40n32a 26K10r96o18u44p46o83v19á 4900723657172

F) je správně.

Odborníci z Cermatu neumí ani položit správně otázku a chtějí kontrolovat, jestli děti umí správně odpovědět.

+2/−4
15.5.2015 13:12

K90a11r22e60l 77N39o85v14á72k 7251194218270

Kecy, ale autor si aspoň pohonil ego.:-(

+5/−2
15.5.2015 13:10





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.