Diskuse
Metoda Hejného jako sabotáž
Děkujeme za pochopení.
M92i26c48h61a22e42l 16P37á88l14k74a
"Prof.Hejný neumí matematiku", říkáte...to je minimálně neomalenost.A značná.
Z40u70z83a74n94a 26K80y67c61h59l42e17r55o76v73á
Kupodivu můj manžel, mající postgraduál z matematiky, našemu dítěti, které má diagnostikované mimořádné nadání, výuku metodou Hejného schválil.
Dobře chápu, na co poukazují zastánci Hejného metody ohledně její výuky. Sama talentovaná na matematiku nejsem, ale na gymnáziu jsem se zvládla nadrtit na maturitu z matematiky. Řešení však sama nevidím, musela jsem se nadrilovat jejich všemožné varianty. Ačkoli jsem byla ještě kdysi za komunismu jedničkářka, matematiku jsem rozhodně ráda neměla. Můj otec - inženýr - se se mnou průběžně učil. A už tehdy na základní škole jsem prohlašovala, že chci být jednou učitelka matematiky. Protože jsem přesně chápala, v čem a jak moc to nenadaným dětem v matematice drhne a mám cit to u dětí zanalyzovat a najít takové vysvětlení, které pochopí.
Na učitelství matematiky jsem nikdy nešla, ani bych to nezvládla. Zato jsem jako studentka doučovala desítky dětí matematiku. Jako příklad uvedu chlapce nadaného umělecky, chtěl jít studovat střední grafickou školu. Ale v 9. třídě neuměl ani vyřešit rovnici 2x = 8. Hloupý mi tedy úplně nepřipadal, za 2 měsíce prázdnin se naučil na reparát z matematiky - za prázdniny jsme probrali jsme učivo 9 ročníků. Mimochodem jak to, že ho ta Vaše klasická výuka matematiky naprosto nepoznamenala? Jak to, že neumí násobilku?
A jak to, že naše dítě matematiku Hejného miluje - jakmile se naučilo za čísla dosazovat symboly zvířat, sčítal a odčítal neustále. Z legrace mi dával příklady, chtěl, abych mu je zadávala já. Mimochodem nedávno jsme dělali v prac. sešitě hejného matematiky za úkol klasické příklady na sčítání a odčítání (akorát i upravené např jako: 56 - ... = 34. A to ho prostě nebaví. Jak to, když jsou to ty samé příklady?
Že by se zde děti flákaly si nemyslím, když je syn nemocný, máme co dělat, abychom si doplnili matematiku, zatímco třeba ČJ máme hned. Násobilku se učí i normálně, ale ta ho bavila už v 1. třídě, kdy nebyla v osnovách (vím, osnovy neexistují) i bez Hejného.
E37v83a 36K67o60r96b59e76l53o75v78á
No právě, vaše dítě má mimořádné nadání, takže zvládne i Hejnéhoi. A co s dětmi, které prostě hejného matematiku nechápou? Poslat do zvláštní školy? Taky jsem tento názor slyšela od jedné paní učitelky, která hejného metodou učila.
O30n94d77ř89e96j 72Š18t90e57f48f92l
Odpůrcům Hejného metody, zdá se teče do bot. Argumenty, které přinášejí, jsou čím dále divočejší, čím dál osobnější a čím dál víc založené na dojmech a pocitech.
Je zábavné pozorovat, jak se zastánci tradiční výuky matematiky rozčilují nad daty, která by snad, proboha, mohla dokazovat, že Hejného metoda je v něčem lepší než tradiční postupy. Zatím zde máme diplomku Tamary Kunčarové. viz - https://is.muni.cz/th/mrgyh/Kuncarova_DP_FINAL.pdf
Dále sdělení:“V současnosti na druhém stupni studuje matematiku metodou profesora Hejného na osmdesáti základkách celkem pět tisíc dětí. První z nich letos dělaly přijímačky na střední školy. Tito žáci dosáhli v porovnání s celostátním průměrem v jednotných testech Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) v matematice o dvanáct procent lepšího výsledku.”
A MFDnes 26/3 napsala:
Jak si vedou děti které se učí podle Hejného porovnali zatím na úrovni 5. třídy. “Výuka matematiky s využitím metody profesora Hejného dokáže žáky aktivizovat, zvýšit pro ně atraktivitu učiva, vylepšit pracovní i emoční atmosféru ve třídě a podpořit pozitivnější vnímání matematiky,” říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal s tím, že to je jednoznačná zkušenost školních inspektorů. Pokud jde o výkon v testech, tam si páťáci vedli stejně nebo o trochu lépe než ti, kteří se učí matematiku klasicky.
Proti tomu stojí různá epizodická pozorování (navíc žádnými daty nedoložená a možná tedy i smyšlená) viz blog. Nejlépe tak zatím působí pozorování paní Wolfové, to ovšem pochází z PPP, kam, jak víme, docházejí děti s problémy.
Možná by mohli odpůrci Hejného nejprve nějak vysvětlit, proč tradiční metody mají i takovéto výsledky:
V roce 2014 více než 80 % maturantů neumělo vyřešit úlohu:
23 000 maturantů, kteří to nevyřešili, je dost slušný vzorek.
A to prosím po více než 1500 hodinách tradiční výuky. Nezdá se mi, že by Hejného matematika mohla přinést horší výsledky - ale to je samozřejmě, jen můj ničím nedoložený dojem ;-) (zatím).
D68a81l88i76b29o95r 42M82a41r15t45i68š78e52k
Ano, teče nám do bot. Ale o nás už nejde. Horší je, že teče do bot našim příštím generacím - viz předposlední odstavec mého článku...
E61v46a 24K57o79r93b39e97l26o95v84á
Měla jsem tu čest účastnit se semináře, kde účinkovala jakási věrozvěstka Hejného metody, afektovaná ženština s cukernatým úsměvem. Největší část přednášky byla věnována vychvalování pana profesora a jeho metody, poté nám začala objasňovat podstatu té hrůzy. Na moji námitku, že ne každé dítě se naučí touto metodou počítat, mi bylo jásavě řečeno, že to nevadí, důležitá je cesta ne cíl. A nejhorší je to, že si tuhle metodu přivlastnilo nakladatelství Fraus, takže děti se neučí matematiku profesora Hejného, ale pouze správné vyplňování kolonek v pracovních sešitech. Ty příklady jsou pro všechny ročníky prvního stupně stejné, jen se zvyšuje jejich obtížnost. A vůbec nechápu, proč se na princip násobení víceciferných čísel musí chodit přes nějaké indické násobení. Jak se říká v jednom českém filmu, je to sice dál, ale horší cesta.
J88i71ř62í 69P97l64í28v34a
V tom videu, které se zde nabízí, prof. Hejný vysvětluje objem koule dobře a pro děti pochopitelně. Někteří dospělí, kteří jsou zvyklí používat prefabrikované vzorce, tomuto vysvětlování nemusí rozumět. Ale děti ano.
Princip Hejného metody je v něčem jiném. On je neučí přímo matematiku, on je učí objevovat. A děti nemají z ničeho větší radost, než když na něco přijdou samy.Proto pak nemají k matematice odpor jako většina dětí v normální ZŠ. Kromě toho se učí diskutovat a spolupracovat.
Když prohlásil, že on matematiku neumí, tak zřejmě žertoval. To je jeho styl. Ale vy jste tak zaujatý, že to nechápete. Napadáte pana profesora nezaslouženě.
V43l25a53d77i83m76í63r 43B69l44a73ž84e36k
Pan profesor Hejný opravdu někde prohlásil, že učitel matematiky nemusí matematiku umět. Nemluvil o sobě, věřím, že on matematiku umí. Zdroj se mi teď nechce hledat, ale na internetu to bude.
Něco podobného bylo v USA - jmenovalo se to Everyday maths. Byly z toho docela problémy,matematikům se tento styl nelíbil. Tento spor o výuku matematiky se nazýval matematická válka. Ale myslím, že s návratem studené války se dá očekávat návrat drsné školy matematiky - alespoň v šedesátých letech to v Rusku i USA bylo. Vývoj moderních zbrojních systémů matematiku potřebuje. Ostatně nejúspěšnější v matematice je Čína, Singapur, Jižní Korea, - tam moc školu hrou nevyznávají, je to spíše o tvrdé práci. Takže bych se asi přikláněl k té "drsnější" matematice.
P46a44v36e93l 42D77v54o62ř69á65k
Obávám se, že máte pravdu.
Když jsem spatřil učebnici této "vědy" v rukou vnoučat, snažil jsem se do tajů této metody proniknout. Marně. A o jsem v zaměstnání řešil diferenciální rovnice pomocí Laplaceovy transformace. Ani moje žena, která učila matematiku na 2.stupni, nebyla nadšená.
Ale neplačte. Robotizace ještě nepokročila tak, abychom nepotřebovali pomocné dělníky. uklízeče a pod.
J92o90s40e33f 79N23i42k50l
...to tvrdím od začátku, že je to sabotáž...
P26e44t44r 37L18a67n40g80e25r
Metoda, o které pan Hejný mluví, je velmi stará. Již v sedmdesátých letech jsme měli v ušebnicích ZŠ(tehdy ještě ZDŠ) stejné "odvozovačky" jako prezentoval pan Hejný. Co se týče objemu jehlanu, měli jsme několik druhů skládacích těles, které jsme používali k odvození vzorců. Jen jsme k tomu nepotřebovali tolik času - pan profesor zmiňuje pět let.
Celkově máte pravdu a má zkušenost to jen potvrzuje. A jsem rád, že to tady prezentujete. Neumím si představit absolventa Hejného metody jak prování důkaz matematickou indukcí či jak řeší Gausovou eliminační metodou soustavy rovnic.
M14a31r50t78i80n54a 87M84o91u45d40r62á
Ani se nedivím, že byl Veselovský vykostěn....
Žebříčky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Ivana Dianová
Billa šok
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Blog Info
Blogy projdou zásadní změnou, podívejte se jakou
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Martin Mařák
PRO na Malém rynku
- Ondřej Šebesta
Základní pilíře populismu a generál na Hradě
- Vlastík Fürst
Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Markéta Šichtařová
Návod na opravu naší ekonomiky
- Ivana Dianová
Billa šok
- Kateřina Lhotská
Vypnutí webů bylo protiprávní
- Vlastík Fürst
Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?
- Vladimír T. Gottwald
Úsměvy a úšklebky CXXXII. (o jilmové aleji a vytížné Sněmovně)
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky