Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
WW

karmaR^

Jen k tomu videu "Hejného koule" - hned na začátku se opírá o něco, co je dáno a co je třeba vyhledat, tedy Pí a vzorec obsah kruhu, což je kontraproduktivní v rámci matematiky bez matematiky. To už přece může vycházet z objemů dvou natěsno vnořených koulí a obsah tenkého "meziobjemu" vylít na podlahu do tvaru kruhu a spočítat plochu, když je to teda tak jednoduché z daného a co se jakoby v té metodě neřeší. Byla by to lepší aproximace než to harakiri s kužely a hlavně, bylo by to pro dítě snáz stravitelné. Kdo ze zdatných by to chtěl přesně, stačí zohlednit výšku loužičky a skrze limitu se dostal ke vzorci povrchu koule, který v těch tabulkách také skutečně je. Neznám Hejného ani Veselovského, ale naprosto souhlasím s Vaším dřívějším blogem o sabotáži. Určitě je lepší nejdříve zvládnout násobilku, na rozporcovaném kruhu si např. vysvětlit, proč je iracionální číslo iracionální (to dodnes neví ani ti, kteří by to měli vědět) a postupnými krůčky se dopracovávat třeba k povrchům či objemům. Zapomíná se, že žák není student a taky nikdo nechce, aby byl žák zbytečně zatěžován něčím, co může rozvíjet na střední a dále a když nemá zájem v tom pokračovat, může sáhnout po humanitním oboru. Žák se učí matematiku jako v jiném předmětu básničku, či je nucen číst tzv "povinnou četbu" a nikdo nepozastavuje nad tím, že pro jejich obsah třeba ještě dítě nedozrálo a je nuceno to interpretovat.

0 0
možnosti
Foto

Děkuji autorovi za srozumitelný a logický text. Z celé debaty bych rád vyzdvihl dva konkrétní citáty:

1. Citát pana Hejného že učitel matematiky ani umět matematiku nemusí, ale musí umět děti zaujmout.

2. Citát pana Veselovského, který sám o sobě tvrdí, že měl z matematiky ve škole čtyřku, nicméně má novinářské sebevědomí dost velké nato, aby o způsobech výuky matematiky vedl zásadní a rozsáhlou diskuzi jako rovný z rovným s profesory matematiky.

Z těchto citátů vyvozuji: pro splnění propagandistického hesla "Vše za komunistů bylo špatné, je nutno to zrušit a nahradit něčím zcela novým" jsou na Ministerstvu školství schopni udělat cokoliv, třeba i za pomoci expertů, kteří nevyžadují znalost věci, nýbrž oddanost ideologii, nebo minimalizaci požadavků rodičů na vzdělání svých dětí.

A za druhé: mnozí dnešní novináři nejen že nehledají poznání a pravdu, oni jen tvrdě prosazují své osobní přesvědčení, své vidění pravdy jako jediné správné. Stejně jako Rudé Právo dříve. Paradox je úsměvem historie.

5 0
možnosti
VS

Žádná metoda není samospasitelná. Co funguje u jednoho, nemusí fungovat u jiného. Týká se to žáků i učitelů.

Nám - jazykářům - každou chvíli někdo vnucoval myšlenku, že "takhle to fakt funguje". Anglicky plynule za tři dny...

Kolegové si vzpomenou na hysterii kolem her. Kdo si s žactvem nehraje, neumí učit a tím míň naučit.

Pak sláva kolem interaktivních tabulí, abych zmínila jen tyto dvě. Je podle mého soudu jedno, jakou metodu (či metody) kdo zvolí. Podstatné je, jestli s její pomocí dosáhne toho, čeho dosáhnout chtěl. A to si každý rozumný kantor stanovit umí.

4 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS