Proč propadáme?

14. 02. 2011 9:43:01
Článek navazuje na příspěvek Hanba učitelům. Tato jeho poněkud méně expresivní foma vyšla v Učitelských novinách dne 18. 1. 2011. Já i spoluautoři tímto redakci UN děkujeme.

V závěru minulého roku jsme zaznamenali další hluboký propad úrovně našich žáků a studentů v mezinárodních šetřeních PISA. A protože se tato šetření zaměřují na tzv. funkční gramotnost, jsou z tohoto pádu opět obviňováni učitelé, kteří stále učí rovnice, větný rozbor a jiné „pro život neužitečné“ archaismy. Místo nich by se žáci ve škole prý měli zabývat stavebním spořením a studiem návodů k videu.

Je pravda, že bezprostředně po takové hodině mohou takový poznatek využít. Třeba přijít domů a zmáčknout správný knoflík na videu. Je však škola opravdu k tomu, aby učila jen to, co lze okamžitě vyměnit za drobné? Jednoduché by to jistě bylo. Potřebnost učiva by si mohl testovat opravdu každý. Na úřadu práce by třeba mohl zvolat: „Umím kvadratickou rovnici (čtyři verše z Písní kosmických...) – dejte mi za to osm padesát!“ A když by je nedostal, mohl by volat: „Zrušte rovnice a Nerudu, není to k ničemu!“

„Odborníci“, kteří něco takového žádají, však jen znovu objevili známou didaktickou zásadu komunistické výchovy, která se kdysi nazývala spojení teorie s praxí. Vinou takové výuky promarnila kdysi naše generace například v matematice celé jedno pololetí manipulacemi s nejrůznějšími druhy logaritmických pravítek. Ani dnes není takto chápaná škola ničím jiným, než přípravou na minulou válku.

Nedávno byla ve sdělovacích prostředcích zesměšňována státní maturita známou historkou o chování domorodců za války v Tichomoří. Ti nejprve sledovali americké vojáky, jak připravovali polní letiště a vysilačkami přivolali letadla se zásobami. Z jejich řeči zachytili domorodci jen často opakované zaklínadlo „cargo“. A tak si nasadili na uši rozpůlené kokosové ořechy, do přitesaného špalku volali „cargo, cargo“ a očekávali, že i k nim přiletí pohádkově štědří draci tak, jako k podivným cizincům.

Tento cargo efekt u nás ovšem ani zdaleka nelze ztotožňovat jen se státní maturitou. Naivní volání spásného draka totiž rezonuje našim školstvím už mnoho let. Naši šamani se kdysi rozutekli do světa, aby se podívali, jak vypadá školství v cizině. Cizincům téměř nerozuměli, a tak nezkaženi pochopením viděli pouze lavice, které nestály v řadách jako u nás. Někde neměli lavice vůbec a děti, jak se našim pozorovatelům zdálo, toho uměly daleko víc než ty naše. Takže proč někoho trápit s matematikou, češtinou, biologií, dějepisem? Vždyť stačí správně se utábořit na koberci a vědění přiletí samo jako ten bájný pták Cargo! Proč pracně vyrábět sluchátka, když stačí rozpůlit ořech?

K čemu jsou závazné osnovy? Máme přece svobodu! Stačí tedy amatérský RVP, který umožní každé škole, aby si stvořila svůj ŠVP a učila si, co chce a kdy chce. Otevření této Pandořiny skříňky rychle vykonalo své. Někde měli potíže s lomenými výrazy, tak je vyškrtli. Jinde zase měli dojem, že sčítáním žížal v hnojníku ozdraví životní prostředí, a tak mu věnovali všechny hodiny přírodopisu. Proč probírat Sofokla v literatuře a pak znovu v dějepisu, když je možné ho „efektivně“ probrat najednou? Prostě se zruší čeština i dějepis a půl roku se místo vyučování nacvičuje antická tragédie. Jak nejlépe pochopit novinovou zprávu? Sehrajeme ji jako drama – vždyt se to dá stihnout za necelý týden! Takových „příkladů dobré praxe“ jsme v kýčovitě barevných prezentacích i v novinových článcích viděli bezpočet.

A co udělali novináři pro školy, kde se ještě snažili a používali zdravý rozum? Těžko lze dopočítat články, v nichž se psalo, že učitelé šikanují děti tím, že je v době kalkulaček nutí drilovat násobilku, že líní kantoři nestíhají probrat učivo, a proto zadávají domácí úkoly. Mediální kampaní se podařilo přesvědčit rodiče, že učení musí jít dětem zcela bez námahy a když nejde, že je to chyba učitele. Opravdu ale můžeme sportovce vychovat tak, že ho pohodlně posadíme do křesla a necháme ho sledovat sportovní přenosy? Každý budoucí hokejista se přece musí sám postavit na brusle a začít na sobě tvrdě pracovat!

Novinář který se v rámci své profese „přijde podívat na vyučování“, se v sáhodlouhém článku diví, proč ještě učíme tu či onu rovnici, když se žák s takovou rovnicí nikdy v životě nesetká. Proč se učí vyjmenovaná slova, když ta slova pak v životě vyjmenovávat nemusí. Zeptáme se tedy i my: Proč asi fotbalista při tréningu skáče snožmo přes překážky, když při zápase pak takto nikdo neskáče a na hřišti žádné překážky nejsou?

Řečeno bez příměrů: Věnujeme-li několik vyučovacích hodin výuce úroků ze stavebního úvěru, nebude student umět úroky z vkladů, protože je nestihneme probrat. Věnujeme-li ale stejný čas geometrické posloupnosti a řadě, může student pochopit nejen úroky z úvěrů a vkladů, ale navíc správně spočítá úbytek světla při průchodu skleněnými deskami, množení bakterií, dělení buněk, radioaktivní štěpení, šíření infekční choroby a mnoho dalšího. Pro život dnešních školáků, jejichž texty se doslova hemží gramatickými chybami, jsou rozhodně důležitější vyjmenovaná slova než dramatizace zpráv o počasí.

Každý ze školních předmětů měl do jisté doby svoji vnitřní logiku a didaktickou strukturu, která odrážela dlouholeté zkušenosti nejlepších pedagogů. Dokud jsme tyto zkušenosti ctili, byly výsledky našich žáků v nejrůznějších mezinárodních srovnáních nadprůměrné, v mnoha směrech patřily dokonce ke světové špičce. Nedávno byly tyto zkušenosti proklety a zavrženy. Náš současný pád je jen logickým důsledkem tohoto neuváženého kroku do prázdna.

Dalibor Martišek, Ústav matematiky Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně
Jindřich Bečvář, Katedra didaktiky matematiky MFF v Praze
Hana Richterová, ředitelka Gymnázia ve Šlapanicích

Autor: Dalibor Martišek | pondělí 14.2.2011 9:43 | karma článku: 35.68 | přečteno: 2235x

Další články blogera

Dalibor Martišek

Malá úvaha o konkrétních znalostech a tvořivých řešeních

Za pár let už nikdo nebude stát o konkrétní znalosti, ale o tvořivá řešení. Jedna z nejkonkrétnějších a tedy nejzbytečnějších znalostí je znalost písmenek. Takže děti neučme číst a psát. Ať hned od mateřinky něco tvořivě řeší.

2.4.2019 v 13:31 | Karma článku: 22.95 | Přečteno: 581 | Diskuse

Dalibor Martišek

Jak jsem se ocitl v jiném vesmíru

Před několika dny jsem se ocitl v jiném vesmíru. Navštívil jsem totiž přednášku profesora filozofie Univerzity Karlovy s názvem "Proč funguje Hejného metoda". A aby nedošlo k omylu, tím přednášejícím nebyl profesor Hejný.

23.3.2019 v 13:27 | Karma článku: 26.57 | Přečteno: 955 | Diskuse

Dalibor Martišek

Na štíru s fyzikou? Nejen Hollywood...

...ale i BBC a National Geographics a jejich "populárně vědecké" pořady. Kdybych za mých školních let tvrdil to, co jejich "věhlasní profesoři" dnes vykládají v televizi, asi bych propadl z fyziky už na základce.

12.1.2019 v 12:43 | Karma článku: 30.37 | Přečteno: 1465 | Diskuse

Dalibor Martišek

Kterak ministerstvo školství podporuje prodej zajíců v pytlích

Jazykovka nabízí kurz. Je-li solidní, máte účast na jedné hodině zdarma, abyste věděli, co kupujete, a mohli případně nekoupit. FRAUS pořádá pro učitele kurzy, jak učit. Stylem "nejdřív zaplať, a pak teprve uvidíš, co jsi koupil".

18.10.2018 v 13:33 | Karma článku: 24.71 | Přečteno: 804 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Ondřej Höppner

Nejdivnější kandidáti do parlamentu EU: Miss ráhno slečna Glajchšaltová

Představujeme nejdivnější kandidáty do parlamentu Evropské unie: Miss ráhno slečna Glajchšaltová chce vyváženou Evropu, ne že ne.

19.5.2019 v 6:26 | Karma článku: 12.97 | Přečteno: 576 | Diskuse

Ondřej Höppner

Užitečný idiot, nebo aktivista? Demonstrace proti Benešové jsou děsivé. Je libo deštník?

Užitečný idiot, nebo přičinlivý občan? Kdo je tajemný Mi – Mi? Demonstrace proti nové ministryni mají vážný problém, o kterém se nesmí mluvit. Deštník jako řešení.

18.5.2019 v 18:27 | Karma článku: 31.78 | Přečteno: 1043 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Ve svých videích se snažím kombinovat seriózní témata se sarkasmem, říká youtuber Lukefry

Youtuber Lukefry ve svých televizních rozborech několikrát naštval fanoušky Jaromíra Soukupa, přesto by se ve své kariéře chtěl dále věnovat především vážnějším tématům. Youtube podle něj za pár let bude klasické seriózní médium,

18.5.2019 v 13:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 64 | Diskuse

Ondřej Höppner

Kajínek bez zábran: Petr Kramný je nevinen. Žádná vražda v Egyptě – jen bulvární kydy.

Justiční mafie a podvržené důkazy. Rozhovor, ze kterého mrazí. Koho odsoudí příště? Vás? Nebo vaše děti?

18.5.2019 v 2:04 | Karma článku: 23.66 | Přečteno: 939 | Diskuse

Ondřej Höppner

Benešová je nadějí pro českou justici, zní ze spolku Šalamoun

Nová ministryně spravedlnosti Marie Benešová je velkou nadějí pro změnu justice, zní ze spolku Šalamoun, bojující o nezávislost justice.

17.5.2019 v 15:47 | Karma článku: 28.64 | Přečteno: 843 | Diskuse
Počet článků 97 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3566

Vysokoškolský učitel (matematika, programování, počítačová grafika)

Najdete na iDNES.cz