Metoda Hejného jako sabotáž

31. 03. 2018 16:15:12
Před několika dny jsem byl dotázán, zda bych novinám nemohl sdělit svůj názor na metodu Hejného. Učinil jsem tak a rázem byli všichni vysokoškolští učitelé pasováni na zkostnatělé akademiky, kteří odmítají jakoukoliv změnu.

Nejdříve moje původní vyjádření:

Podle mého názoru není tzv. Hejného metoda nic jiného, než před čtvrt stoletím zapomenutá a posléze profesorem Hejným znovu objevená Komenského škola hrou. Stříhání papírových dortů a pochody typu "jeden krok dopředu, dva kroky zpátky" rozhodně nevymyslel profesor Hejný. I já jsem coby dítě takto pochodoval. Lámal skutečnou čokoládu a rozděloval pytlík skutečných bonbónů. Takové věci se v naší škole dělaly od nepaměti. V didaktice vyučované na pedagogických fakultách před čtyřiceti lety se tomu říkalo zásada názornosti a problémové vyučování. Zásady výborné, ovšem časově velmi náročné. Takže uplatňovat s rozumem a jen občas. Jinak nestihnete probrat skoro nic. A byli jsme důrazně vedeni k tomu, že názornost ve výuce matematiky je jen první krůček.

Matematika jako taková totiž začíná až krokem druhým - zobecňováním těchto reálných situací. Je o tom, že neexistuje jenom půl čokolády a třetina dortu, ale že existuje zlomek sám o sobě. Že zlomková čára může oddělovat téměř každá dvě čísla, která si vymyslíme, což krájením dortu rozhodně nezjistíte. A když "téměř všechna", tak která ne? Ani na to cukrář, který si hraje na matematika, určitě nepřijde.

Matematika začíná až odhozením konkrétních předmětů a operováním s abstraktními pojmy. Vyslovováním obecných závěrů (byť zpočátku velmi jednoduchých) a jejich zdůvodňováním. Právě v tom je matematika pro mnoho lidí těžká a právě v tom je třeba drtivé většině dětí alespoň zpočátku pomoci. A to je přesně to, co zastánci tzv. Hejného metody nedělají. Zamrzli v tom jednoduchém prvním krůčku a říkají tomu matematika. Ale to, co učí, je všechno možné, jen ne matematika. "Objevitel" této metody dokonce hlásá, že učitel matematiky nemusí matematiku umět. Hrůznější výrok si já osobně nedokážu představit.

Tolik k tomu, co jsem odeslal. Novinové následky se brzy dostavily:

(Brněnský deník Rovnost, 29.3.2018).

Z úst osvícených zastánkyň Hejného metody jsem se tak dověděl, že jsem zkostnatělý akademik, který v životě neviděl dítě. Tak kategorické soudy o člověku, kterého vůbec neznají, vyslovují podle mých zkušeností pouze lidé s extrémně hypertrofovaným sebevědomím. Lidé, kteří jsou tím sebevědomější, čím méně toho vědí, a ani o tom málu, co vědí, nejsou schopni přemýšlet.

Matematikové naší školy, kteří odmítají jakoukoliv změnu, jsou spolu se svými zaostalými studenty zváni do výzkumných týmů tak zkostnatělých firem, jako je Nokia či Olympus, vyvíjejí autopiloty pro upadající firmu Boeing a podílejí se na vesmírných misích krachujících vesmírných agentur, jako je NASA a ESA. A jen tak mimochodem, až si příště budete vylepovat dálniční známku, pak vězte, že autorem jejich ochranných prvků je můj diplomant. Ochranné prvky jsou zcela nenapodobitelné a jejich zastaralý a zkostnatělý matematický princip podléhá zákonu o utajovaných skutečnostech.

Učitelka v mateřské škole nechápe. Jak by také mohla? Pětiletý Jirka, který poprvé radostně stříhnul do papíru, je nejspíš celý její svět. Tentýž Jirka, který pak ve dvaceti není schopen sečíst dva zlomky, už je zcela mimo její duševní obzory.

Za své brožované čtyřicetileté pedagogické praxe jsem viděl možná víc dětí než Alena Šafrová. Od šestiletých prvňáčků až po čtyřiadvacetileté a sedmadvacetileté "děti" přebírající inženýrské a doktorské diplomy. A žádné z nich se neučilo matematiku jako nutné zlo. To, jak dítě matematiku bere, totiž nezávisí na žádné metodě, natož na "metodě Hejného", která žádnou metodou není. To, jak dítě přistupuje k matematice, je dáno především jeho učitelem. Dobrý učitel žádné návody a pseudometody nepotřebuje. A učitele špatného žádná metoda kantorskému řemeslu nenaučí. Ani kdyby byla pozlacená.

Zažil jsem několik dětí, které učitelé učící podle Hejného zcela zničili. Po čtyřech letech strávených na hejnovské škole přišly tyto děti do pátého ročníku školy normální. Hýřily sebevědomím a nad svými novými spolužáky ohrnovaly nos. Až do chvíle, než zjistily, že tak nepředstavitelně složitou věc, jako je malá násobilka, zvládají jejich hloupí spolužáci zpaměti, zatímco oni dali dohromady čtyři krát pět až po pětiminutovém listování v jakýchsi tabulkách. I ten desetiletý klučina v tu chvíli pochopí, že dosavadní čtyři roky ve škole ho sice možná bavily, ale to jen proto, že je vlastně proflákal. Že všechny ostatní děti jsou kilometry před ním a on je už asi nedožene. A je to pro něj pořádná rána, to mi věřte.

S originálním vysvětlením současného rozmachu nejrůznějších prapodivných "metod" přišel jeden můj (rovněž zcela zkostnatělý) kolega. Říká: "Co se divíš? Nejvěhlasnějším světovým firmám stále víc lezeme do zelí a pořád víc ukazujeme, že jsme v řadě věcí lepší než ti dosavadní páni tvorstva. Začínáme pro ně být velmi nepříjemnou konkurencí, kterou je potřeba zlikvidovat. A protože inženýra už nezblbnou, tak štvou různé waldorfy, montesory a Hejné na naše nejmladší. A bohužel jim to vychází - za pár let budou mít po konkurenci."

Profesor Hejný hlásá, že učitel matematiky nemusí umět matematiku. Nedivím se. On sám ji totiž neumí. Pro dokonalou ilustraci tohoto pitoreskního faktu si můžete pustit (pokud ještě neznáte) následující video. Od věhlasného profesora se dovíte zajímavé věci o "obvodu kružnice", "obsahu kužele" a budete poučeni, že cihla má tvar krychle. Dort se musí krájet na malilinké kousky. Prý proto, aby se ušetřilo. Co se tím má ušetřit, to pan profesor neobjasnil. Jeho žáci to možná chápou, já jsem ovšem rozumu mdlého a bez patřičného vysvětlení jsem to jaksi nepochopil. Redaktor Veselovský po tomto vysílání řekl, že byl zcela vykostěn.

Vám snad kosti v těle zůstanou. Přeji hluboký umělecký zážitek.

Svoje čtenáře zdraví

Dalibor Martišek,
zkostnatělý akademik, který v životě neviděl dítě

Autor: Dalibor Martišek | sobota 31.3.2018 16:15 | karma článku: 38.04 | přečteno: 5666x

Další články blogera

Dalibor Martišek

Malá úvaha o konkrétních znalostech a tvořivých řešeních

Za pár let už nikdo nebude stát o konkrétní znalosti, ale o tvořivá řešení. Jedna z nejkonkrétnějších a tedy nejzbytečnějších znalostí je znalost písmenek. Takže děti neučme číst a psát. Ať hned od mateřinky něco tvořivě řeší.

2.4.2019 v 13:31 | Karma článku: 22.95 | Přečteno: 581 | Diskuse

Dalibor Martišek

Jak jsem se ocitl v jiném vesmíru

Před několika dny jsem se ocitl v jiném vesmíru. Navštívil jsem totiž přednášku profesora filozofie Univerzity Karlovy s názvem "Proč funguje Hejného metoda". A aby nedošlo k omylu, tím přednášejícím nebyl profesor Hejný.

23.3.2019 v 13:27 | Karma článku: 26.57 | Přečteno: 955 | Diskuse

Dalibor Martišek

Na štíru s fyzikou? Nejen Hollywood...

...ale i BBC a National Geographics a jejich "populárně vědecké" pořady. Kdybych za mých školních let tvrdil to, co jejich "věhlasní profesoři" dnes vykládají v televizi, asi bych propadl z fyziky už na základce.

12.1.2019 v 12:43 | Karma článku: 30.37 | Přečteno: 1465 | Diskuse

Dalibor Martišek

Kterak ministerstvo školství podporuje prodej zajíců v pytlích

Jazykovka nabízí kurz. Je-li solidní, máte účast na jedné hodině zdarma, abyste věděli, co kupujete, a mohli případně nekoupit. FRAUS pořádá pro učitele kurzy, jak učit. Stylem "nejdřív zaplať, a pak teprve uvidíš, co jsi koupil".

18.10.2018 v 13:33 | Karma článku: 24.71 | Přečteno: 804 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Ondřej Höppner

Nejdivnější kandidáti do parlamentu EU: Miss ráhno slečna Glajchšaltová

Představujeme nejdivnější kandidáty do parlamentu Evropské unie: Miss ráhno slečna Glajchšaltová chce vyváženou Evropu, ne že ne.

19.5.2019 v 6:26 | Karma článku: 12.97 | Přečteno: 576 | Diskuse

Ondřej Höppner

Užitečný idiot, nebo aktivista? Demonstrace proti Benešové jsou děsivé. Je libo deštník?

Užitečný idiot, nebo přičinlivý občan? Kdo je tajemný Mi – Mi? Demonstrace proti nové ministryni mají vážný problém, o kterém se nesmí mluvit. Deštník jako řešení.

18.5.2019 v 18:27 | Karma článku: 31.78 | Přečteno: 1043 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Ve svých videích se snažím kombinovat seriózní témata se sarkasmem, říká youtuber Lukefry

Youtuber Lukefry ve svých televizních rozborech několikrát naštval fanoušky Jaromíra Soukupa, přesto by se ve své kariéře chtěl dále věnovat především vážnějším tématům. Youtube podle něj za pár let bude klasické seriózní médium,

18.5.2019 v 13:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 64 | Diskuse

Ondřej Höppner

Kajínek bez zábran: Petr Kramný je nevinen. Žádná vražda v Egyptě – jen bulvární kydy.

Justiční mafie a podvržené důkazy. Rozhovor, ze kterého mrazí. Koho odsoudí příště? Vás? Nebo vaše děti?

18.5.2019 v 2:04 | Karma článku: 23.66 | Přečteno: 939 | Diskuse

Ondřej Höppner

Benešová je nadějí pro českou justici, zní ze spolku Šalamoun

Nová ministryně spravedlnosti Marie Benešová je velkou nadějí pro změnu justice, zní ze spolku Šalamoun, bojující o nezávislost justice.

17.5.2019 v 15:47 | Karma článku: 28.64 | Přečteno: 843 | Diskuse
Počet článků 97 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3566

Vysokoškolský učitel (matematika, programování, počítačová grafika)

Najdete na iDNES.cz